O klube
Sme jediný a jedinečný klub pre deti vo veku 1 – 6 rokov v Prešove.
Montessori klub predstavuje program pre deti v sprievode rodičov, v rámci ktorého majú deti možnosť pracovať s montessori pomôckami v pripravenom prostredí, ktoré podporuje ich psychický, fyzický a emočný vývoj. V úvode hodiny máme spoločnú tvorivú činnosť, do ktorej sa môžete zapojiť spolu s dieťatkom. Všetky materiály, pomôcky sú vopred pripravené pre členov v rámci ceny klubu. Všetky aktivity sú dobrovoľné. Súčasťou hodiny budú pripravené viaceré individuálne aktivity na rozvoj jemnej motoriky (drevené hračky, laminované aktivity, knihy, vyrobené aktivity), každý týždeň iná téma, zmyslové, senzory a snoezeln aktivity, aktivity každodenných činností (krájanie zeleniny, prelievanie vody, písanie do krupice, múky, piesok, ryža, maľovanie farbami, modelácia plastelíny, strihanie, lepenie atď.). V rámci hodiny sa v posledných 15-20 min budeme venovať aj rozvoju hrubej motoriky, ktorá má veľký vplyv na rozvoj jemnej motoriky (Piklerovej triangel, hojdačka, vawa doska, balančná doska, senzomotorické koberčeky, kladiny, tunel, hojdací koník atď.). Účasťou na klube zároveň vytvárame príjemný kolektív, detičky sa socializujú, môžu spoznať a sústrediť sa na nové aktivity, rozvíjať samostatnosť, schopnosť sebaobsluhy, učia sa sústrediť pozornosť na to, akú aktivitu si vybrali. Netreba zabúdať, že schopnosť sústredenia sa je dôležitá pre terajšie i budúce vzdelávanie sa, pre ich život. Schopnosť sústredenia sa predlžuje vekom 🙂 Je preto pochopiteľné, že menšie deti sa vedia sústrediť na aktivitu kratšie ako tie staršie. Treba ich povzbudzovať a nechať im dostatočný čas a priestor pre ich sebarozvoj.
Montessori klub je miesto, kde deti majú možnosť svojím tempom zvládnuť všetky činnosti každodenného života, pracovať s aktivitami zameranými na rozvoj všetkých zmyslov, jemnej a hrubej motoriky, pomocou pripravených aktivít objaviť a porozumieť svetu. V rámci klubu sa riadime princípmi Rešpektovať a byť rešpektovaný a uplatňujeme poznatky z Montessori pedagogiky, a taktiež z našich vlastných skúseností s našimi deťmi. Klub vedie sprevádzajúca osoba – certifikovaná lektorka. Zodpovednosť za dieťa má rodič. O deti bude postarané s rešpektom, láskou, úctou a trpezlivosťou.
V rámci klubu podporujeme sociálnu inklúziu a integráciu detí so zdravotným znevýhodnením (prevažne Downov syndróm) a z menšinových a znevýhodnených skupín. Okrem toho podporujeme dojčenie, nosenie, vzťahovú a rešpektujúcu výchovu.
Čas v klube je bohato využitý, a preto nie je priestor na prednášky, semináre, tie je potrebné, ak má rodič záujem, absolvovať na seminároch, ktoré sa v klube realizujú, príp. v inej inštitúcii. Avšak môžete sa pýtať na niečo, aj čo Vás zaujíma, ak budeme vedieť odpovedať, odpovieme.
Obsah hodín Montessori klubu
Rozvoj jemnej motoriky
Jemná motorika je súhra nervového systému a svalov.
Zahŕňa pohybové schopnosti a zručnosti zamerané na koordináciu pohybov rúk od ramena k prstom, artikulačných orgánov, očných pohybov či grafomotoriky.
Môžeme ju označiť za akúsi aktivitu jemných svalov, s pomocou ktorej môžeme vykonávať presné pohyby.
Medzi odborníkmi sa často zvykne používať aj termín koordinácia oko-ruka.
POD JEMNÚ MOTORIKU PATRÍ:
- grafomotorika – pohyby pri činnostiach ako je písanie a kreslenie,
- logomotorika – pohyby rečového ústrojenstva pri artikulácii,
- mimika – pohyby svalov tváre,
- oromotorika – pohyby ústnej dutiny,
- vizuomotorika – pohybové aktivity so zrkadlovou spätnou väzbou.
ROZLIŠUJEME 4 KATEGÓRIE JEMNEJ MOTORIKY:
- obratnosť horných končatín,
- obratnosť prstov a rúk,
- vizuálno-motorická koordinácia (oko-ruka)
- jemná koordinácia prstov na ruke pri rôznych činnostiach.
Jemná motorika sa u detí vyvíja postupne už od narodenia. Má niekoľko štádií vývinu. Jej rozvoj je priamo úmerný aj množstvu a kvalite stimulov, ktoré sú dieťatku dostávajú.
Jemnú motoriku používa človek takmer pri všetkých denných činnostiach. Prostredníctvom nej vieme siahať na predmety, uchopovať ich, manipulovať s nimi, koordinovať prácu rúk s pohybom očí, rozprávať.
Schopnosť využívať jemnú motoriku však nie je vrodená, ale zdokonaľuje sa časom. Má významný dopad na fungovanie dieťaťa v škole.
Väčšina činností, ktoré robia deti v škole aj škôlke, je zameraná na používanie jemnej motoriky – kreslenie, vystrihovanie, písanie, čítanie…
Ak dieťa v jemnej motorike zaostáva za ostatnými spolužiakmi, môže sa cítiť menejcenné a stratiť motiváciu.
Deti si postupne jemnú motoriku rozvíjajú aj sami činnosťami ako cmúľanie prštekov, či úchop predmetov, no k jej správnemu rozvoju im môžeme pomôcť aj výberom kvalitných hračiek a rôznych aktivít. Jemná motorika dieťatka sa bude najlepšie rozvíjať v dostatočne podnetnom prostredí. Základom je, aby malo dieťatko pravidelne priestor na precvičovanie nových schopností, ktorých náročnosťou postupne zvyšujeme s pribúdajúcim vekom.
PREDŠKOLSKÝ VEK PREDSTAVUJE JEDNO Z NAJDÔLEŽITEJŠÍCH OBDOBÍ NA ROZVOJ JEMNEJ MOTORIKY. PREDTÝM, AKO PÔJDE DIEŤA DO ŠKOLY, BY UŽ MALO ZVLÁDAŤ PRECÍZNE ČINNOSTI PRSTAMI, PRETO S NIM V TOMTO VEKU VYKONÁVAJTE MNOŽSTVO AKTIVÍT NA ROZVOJ JEMNEJ MOTORIKY.
Výber pomôcok na rozvíjanie jemnej motoriky v predškolskom veku je kľúčový pre fungovanie dieťaťa v ďalšom živote.
V klube sa najviac zameriavame preto na rozvoj jemnej motoriky. Tieto aktivity sú súčasťou hodiny. Sú to viaceré individuálne aktivitky na rozvoj jemnej motoriky (drevené hračky, laminované aktivity, knihy, vyrobené aktivity). Každý týždeň je nová téma a s ňou spojené aj nové pomôcky pre pestrý výber a neustály rozvoj dieťatka.
Senzorická hra
Čo to vlastne znamená senzorická hra? Senzorické hry a aktivity sú zamerané na stimuláciu zmyslov detí a ich rozvoj. Zmysly sú totiž kľúčové pre vnímanie sveta okolo nás a pre správne fungovanie nášho tela.
Senzorické hry a materiály sú pre deti veľmi zábavné a zaujímavé. Sú to aktivity, ktoré vedia zaujať deti rôzneho veku a ponúknuť im nové zážitky a skúsenosti. Senzorické hry môžu byť rôznej povahy, od výroby rôznych druhov pieskov, plastelín a slizu až po hry s vodou, farbami, vodnými perlami a rôznymi povrchovými materiálmi, čiže kameňmi, pieskom, hlinou, paličkami, machom, šiškami, gaštanmi, trávou alebo ryžou, cestovinami, kukuricou, cícerom a pod.
Senzorické hry a aktivity pomáhajú deťom rozvíjať zručnosti, kreativitu a fantáziu. Zlepšujú tiež jemnú motoriku a koordináciu pohybov. Senzorické aktivity sú pre deti nielen zábavné, ale aj veľmi prospešné pre ich vývoj.
V Montessori klube Prešov ponúkame rôzne typy senzorických hier a materiálov, ktoré pomáhajú deťom rozvíjať ich zmysly a schopnosti. Všetky produkty sú vyrobené z bezpečných a kvalitných materiálov, ktoré sú vhodné pre deti všetkých vekových kategórií.
Rozvoj hrubej motoriky
Jemná a hrubá motorika idú ruka v ruke. Nie je možné rozvíjať len jednu alebo druhú, je potrebné ich prepájať. A to v Montessori klube robíme.
V rámci hodiny Montessori klubu sa v posledných 15-20 min venujeme aj rozvoju hrubej motoriky, ktorá má veľký vplyv na rozvoj jemnej motoriky (Piklerovej triangel, hojdačka, vawa doska, balančná doska, senzomotorické koberčeky, kladiny, tunel, hojdací koník atď.). Okrem toho vyrábame v rámci klubu rôzne aktivity pre rozvoj hrubej motoriky: snehové gule do vedra, či snehuliaka, postav z kociek toto…, stavebnice, kresli na vertikálny papier, daj gól do bránky s pukom, traf gaštan do diery, chôdza po elipse, po kladinách, po senzomotorickom koberčeku, preliezanie Piklerovej triangela a pod.
Význam rozvoja hrubej motoriky je nesporný. Významnou mierou prispieva k správnemu držaniu tela, učí dieťa zvládnuť orientáciu v priestore, prekonávať rôzne prekážky, zladiť pohyb s rytmom a hudbou a vedome napodobovať pohyb podľa vzoru. Čím častejšie dieťa tieto aktivity vykonáva, tým viac sa v nich zdokonaľuje. O čo je dieťa v danej aktivite zdatnejšie, o to častejšie túto činnosť vyhľadáva. Akonáhle je v niektorej z činností neobratné, či neisté, začne sa jej vyhýbať a neskôr môže v tomto smere výrazne zaostávať. Z uvedeného dôvodu je potrebné dbať na vysokú mieru motivácie pri telesných aktivitách.
Hrubou motorikou nazývame všetky pohybové aktivity, ktoré sú zaisťované veľkými svalovými skupinami. Tento pojem zahŕňa nielen koordináciu horných a dolných končatín, ale podnecuje zapojenie dieťaťa do spoločných činností a hier s ostatnými deťmi. Od pohybov veľkých kĺbov, akými sú behanie, skákanie, plávanie, držanie rovnováhy, či lezenie, sa dostávame až ku hre „na niekoho a na niečo“.
Nezabúdajte rozvíjať nielen hrubú motoriku, ale aj jemnú motoriku detí. Prepájajte to. Má to zmysel pre budúce fungovanie detí.
Tvorivá činnosť
Tvorivá činnosť v klube rozvíja kreativitu, predstavivosť, jemnú motoriku, priestorovú orientáciu. Prispieva k rozvoju osobnosti dieťaťa a jeho manuálnych zručností. Tvorivosť podmieňuje produkciu nových, neobvyklých a užitočných nápadov, riešení a postupov potrebných pre život.
Tvorivosť je ako proces, v ktorom sa tvorivá osoba rozvíja a výsledkom je tvorivý produkt. Základnými faktormi tvorivosti sú: originalita, fluencia, flexibilita, senzitivita, redefinovanie, elaborácia. Deti vytvárajú originálne tvorivé produkty (farbami, lepením, kreslením, výrobou).
Fluencia je schopnosť tvorivých nápadov, deti dokážu rozšíriť slovnú zásobu popisom toho, čo vytvorili, zároveň hľadajú asociácie k tomu, čo vytvorili.
Flexibilita predstavuje pružnosť a rozmanitosť nápadov.
Senzitivita – ide o schopnosť tvorivého vnímania sveta, schopnosť všimnúť si detaily, vidieť veci v dynamike vývoja. Ide napr. o maľovanie na hudobné podnety, vciťovanie sa do predmetov, zvierat, ľudí, vyjadrovanie tušenia, odhadu. Deti je potrebné viesť k tomu, aby nechodili so zatvorenými očami, ušami, ale aby boli vnímaví ku kráse, pravde, ale aj k problémom a ťažkostiam.
Redefinovanie (znovuformulovanie) – je schopnosť upustiť od zaužívaných spôsobov riešenia, oslobodiť sa od tlaku funkčnej fixácie, zmeniť význam predmetov alebo ich častí, použiť ich novým spôsobom (napr. vymyslite iné použitie novín, plechoviek od konzerv, navrhnite nejaký zvláštny druh koníčka ….).
Elaborácia – je schopnosť vypracovania detailov riešenia pre skompletizovanie celku. Prejavuje sa v schopnosti vypracovať riešenie do zaujímavých podrobností.
Jeden múdry človek raz povedal: „Tvorivosť je ako výstup na vysokú horu. Najviac ľudí je dole, na úpätí, teda na najnižšej úrovni tvorivosti. Čím ďalej k vrcholu, tým je menej ľudí, ale stúpa hodnota tvorivosti. A len málo ľudí na svete dosiahne vrchol, t.j. takú úroveň tvorivosti, ktorú uzná celý svet.“ Najčastejšie sa definuje tvorivosť ako proces, veľmi zložitý, ale na druhej strane veľmi zaujímavý. Dnes už vieme, že tvorivosť nie je len výsadou umelcov a géniov, ale že túto schopnosť máme všetci, len ju musíme vedieť v sebe objaviť a cieľavedomým tréningom zvyšovať. Jednou z najčastejšie citovaných je definícia Pietraśinského, podľa ktorého tvorivosť je aktivita prinášajúca dosiaľ neznáme a súčasne spoločensky užitočné produkty. Definíciu, ktorá zahŕňa i detskú tvorivosť, podáva Zelina a kol. Vymedzuje tvorivosť ako takú „interakciu subjektu s objektom, pri ktorej subjekt mení okolitý svet, vytvára nové, užitočné a pre subjekt alebo referenčné skupinu referenčné hodnoty“.
V Montessori klube Vám pripravíme príjemné tvorivé chvíle, materiál je súčasťou hodín v cene príspevku OZ.
Snoezeln aktivity
Snoezeln svetelné aktivity slúžia na redukciu stresu a stereotypného správania detí. U detí rozvíja vnímanie, rozšírenie poznávania, zvýšenie koncentrácie, prepojenia vizuálnych podnetov. Snoezeln aktivity slúžia na upokojenie dieťaťa, relaxáciu, uvoľnenie fyzického i psychického napätia.
V Montessori klube je svietiaci panel prepojený s aktivitami na jemnú motoriku s využitím senzorických pomôcok, prevažne ide o prácu so senzorickým materiálom, TickiT pomôckami atď. Ďalšou zaujímavou pomôckou je lampa meniaca farby, Glo Pals zmyslová nádoba na hranie a stôl meniaci farby na suché a mokré aktivity, ktoré je možné naplniť Senzory Play senzorickým materiálom.
Svetlo a farby zohrávajú významnú úlohu v ranom vzdelávaní detí. Podporujú celkový rozvoj ich kognitívnych schopností, umožňujú im vnímať a pochopiť okolitý svet, rozvíjať matematické zručnosti a tvorivé myslenie. Svietiaci panel a zrkadlové svietiace panely ponúkajú ideálne podmienky na skúmanie farieb, tvarov a vlastností svetla.
Máte záujem zúčastniť sa aktivít nášho klubu? Kontaktujte nás!
-
Montessori klub Prešov
Solivarská 28
080 05 Prešov - Solivar -
0910 982 967 - Mgr. Mária Salnická Dis.
0911 316 729 - Miroslava Spodníková Šoltýsová - montessoriklubpresov@gmail.com